Bukittinggi, Sumatra Vrijdag 27 Juli 2012

27 juli 2012 - Bukittinggi, Indonesië

Vanmorgen om 6am opgestaan. Heerlijk geslapen en nu even wat kleding wassen.

Dat is handig nu we hier 2 dagen verblijven, kan het lekker drogen...

Daarna gaan ontbijten. Vrij sober ontbijt; geroosterd witbrrod met jam, kaas en ei en koffie/thee, maar verder wel prima.

We zijn in Bukittinggi in West Sumatra. Dit is de culturele hoofdstad van de Minang stam en dat is te merken. Er is in de stad weer meer herkenbaar 'Europees' leven voor zover je daar over kunt spreken. Om 9u vertrekken we richting de Marapi en Singgalang vulkaan.

Eerst stoppen we in het dorpje Pandai Sikat, waar er prachtig ambachtelijk houtsnijwerk wordt gemaakt. Geen beeldejes, maar grote platen fraai en verfijnd houtsnijwerk voor hotels, huizen en andere gebouwen. Ook bezoeken we een weverij.

Onderweg komen we langs een sawa waar de rijst ook geoogst wordt. Zeer fraai hoe dat gaat. Er kan ongeveer 3 tot 4 keer per jaar geoogst worden en op een vierkante meter wordt ongeveer een kilo rijst geoogst. Hier is alles handwerk. Alleen het ontvliezen van de rijst gaat machinaal. Een landarbeider in de Sawa verdient ongeveer 50k rupiah per dag, zo'n E4,50.... Ik bedenk me dat hier eigenlijk het échte werk gedaan wordt, maar herinner mezelf er dan aan dat er ook kanppe koppen nodig zijn om ons hierheen te vliegen, te kunnen opereren, een brug te construeren etc....

Vervolgens stoppen we onderweg bij het Singkarak meer. Hier drinken we lekker even een verfrissende ijsthee om daarna onze weg te vervolgen richting een Minangkabous Paleis. Werkelijk inmens hoog en fraai van ontwerp. Het is alsof je bij de entree van de Efteling staat, maar dan in het kwadraat.

Hierna Lunchen we heerlijk in een sfeervol restaurant aan het water tussen de sawas, waar je echt werkelijk allerlei gerechten varierend van Rendang daging padang tot Ikan en Sajur lodeh tot telur worden geserveerd. Alleen de gerechten waarvan je hebt gegeten, reken je af. Dit is heel gebruikelijk in deze regio.

We vervolgen onze weg naar een krupukfabriek en koffiebranderij, maar vanwege de Rahmedan en waarcshijnlijk het tijdstip voor vlak voor het weekend, zijn deze gesloten.

Tot slot rijden we via de Anai Vallei terug richting Bukittinggi waar we in het centrum stoppen om door de plaatselijke dierentuin te lopen en via de hangbrug de overblijfselen van het koloniaal Fort 'De Cock'  te bekijken.

1. A. van de Wiel:
    27 juli 2012
    Hoi Rob, zo te lezen genieten jullie van de reis wat heerlijk he.Wij zijn inmiddels weer na een hele warme week weer thuis. Zijn die week alle dagen naar strand geweest gevliegerd kastelen bouwen en beach bal gedaan fantastisch dit weer hier in Nederland nog mee te maken kinderen hebben zich goed vermaakt.Ze slapen lekker en morgen gaan we richting Ijsselstein. Nog veel plezier en liefs en kusjes van Quint Marlin papa en mama. Groetjes aan Jack.